Binnen Google Ads kun je in principe lezen hoe je campagnes en advertenties presteren. Krijg je veel kliks? Genoeg vertoningen? Op welke zoekwoorden komen mensen bij je? Super interessant, maar het zicht eigenlijk nog niet zoveel.
Je wilt een volgende stap maken. Bekijken de mensen die op de ads klikken ook actief mijn site? Of gaan ze direct weer weg? Bekijken deze mensen dat 1 pagina? Of meerdere? En doen ze wellicht een aankoop? Of downloaden ze iets van mijn site?
Dat zijn de vragen die je beantwoordt wil hebben. En dat kan.. Door Google Analytics te linken aan je Google Ads. In Analytics kun je zelfs doelen instellen, waarbij je kunt zien of en hoeveel je Google Ads bijdragen aan dit doel. En nog belangrijker… Door Google Analytics te laten leren en meten kun je deze groep gebruiken voor zogenaamde re-marketing. Dus mensen die al interesse hebben getoond door op je website te kijken, overhalen tot een aankoop.
Hoe doe je dat?
Zorg allereerst dat je de juist rechten hebt voor zowel Google ads als Google Analytics om wijzigingen toe te brengen aan het account. Je zult beheerdersrechten nodig hebben. Heb je dit niet? Vraag dit dan aan je marketingbureau of webdesigner.
Ga daarna naar het kopje ‘tools en instellingen’ in Google ads en ga naar instellen > Gekoppelde accounts. Hier kun je Ads koppelen aan verschillende interessante tools zoals je mailingprogramma (bijvoorbeeld Mailchimp), je webshop (bijvoorbeeld Shopify) of dus Google Analytics. Als je al Google Analytics hebt, kun je hem eenvoudig linken door op ‘link’ te klikken bij het gewenste property dat je wilt linken.
Hierdoor heb je nu 2 belangrijke communicatiestromen op gang gebracht:
- De kosten en aantal kliks worden nu vanuit Google Ads gecommuniceerd met Google Analytics
- En Google Analytics koppelt de doelen en transacties / conversies aan Google ads. Hiermee kun je de campagnes verbeteren.
Kom je er niet uit? Of heb je vragen? Neem dan contact met ons op.